Jag fick det här inlägget skickat till mig, Jenny Larsson @omlivetpoesi postat om Ica Toppen i Höllvikens butiksmarkeringar, med syfte att vara för onyttig mat, så som smågodis bland annat.
I stora bokstäver och varnande färger, upplyser butiken bland annat om att man står i begrepp att handla produkter som allvarligt kan skada din hälsa.
Ett exempel är att butiken satt varningstrianglar på den typen av godis som barn brukar köpa.
I kommentarsfältet är man mäkta upprörd.
Kommentaren i rosa fick mig att leta upp Ica Toppens inlägg på Facebook.
I det skriver man bland annat att man blev anmäld för sitt förra försök till att sprida socker-medvetenhet.
I vårt försök att göra konsumenter medvetna genomförde vi sockermärkningen på alla varor i butiken. Tyvärr blev vi anmälda och det stred mot lagen. Nu gör vi ett annat försök med varningstrianglar. Tyvärr varnar vi inte för sockerstinna produkter och ultraprocessad mat som man gör på tobak. Men idag blir minst lika många sjuka av välfärdssjukdomar som av rökning.
Och det stämmer, det som Jenny Larsson skriver, att man på Facebook är uteslutande positiv till utvecklingen och tycker att det är ett toppen-initiativ av Icahandlarna.
De kan ju ha raderat alla negativa kommentarer, men jag tror faktiskt inte det…
Men om det nu stämmer som Icahandlaren skriver, att de ser det som sin sak att uppmärksamma kunderna på allting i butiken som kan vara onyttigt.
Varför sitter det då inte en varningstriangel på den här kladdkakan som jag svajpade förbi i min jakt på inlägget?
Varför tror ni att reaktionerna är så olika på de båda plattformarna?
Varför är Instagramanvändarna emot det här initiativet, medan Facebookarna är för?